Starbucks opent nooit zomaar ergens een nieuw filiaal, maar doet altijd eerst aan data-analyse. Er wordt gekeken naar demografische gegevens en verkeerstromen, maar ook naar consumentenvoorkeuren. Dure premiumproducten worden bijvoorbeeld alleen aangeboden op plekken waar veel echte liefhebbers wonen. Dat Starbucks niet overal hetzelfde assortiment aanbiedt voorkomt bovendien verspilling, want waarom zou je het risico lopen dat je iets in de winkel legt wat niemand wil hebben?
Over datagedreven werken is veel te doen en dat is niet zo gek, want er is sprake van een data-explosie. Om een kleine indruk te geven: er zijn op dit moment vijf miljard mensen op aarde die toegang hebben tot internet. Een gemiddelde persoon voegt elke seconde 1,7 MB aan data toe.
Organisaties willen de maximale waarde halen uit al die data, om beter onderbouwde beslissingen te nemen. Door ontwikkelingen als cloud computing, SaaS en AI ontstaan steeds meer mogelijkheden, zoals het doen van voorspellende analyses op basis van real-time data. Dat levert allerlei voordelen op, zoals betere klantervaringen en betere bedrijfsresultaten.
Heeft u de juiste data ‘huishouding’?
De afgelopen jaren is duidelijk geworden hoe belangrijk het is om snel in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden. Niet iedereen bleek toen het erop aankwam de juiste infrastructuur te hebben.
Waar veel organisaties tegenaan lopen is dat hun data zich op allerlei locaties bevinden: in min of meer afgesloten silo’s. Daardoor moeten mensen veel moeite doen om de juiste informatie te vinden. McKinsey heeft ooit becijferd dat mensen al snel een hele dag in de week kwijt zijn aan informatie zoeken.
Silo’s zijn niet de enige belemmering
Als systemen wél met elkaar zijn verbonden, neemt die zoektijd sterk af. Toch kan het dan nog steeds een pittige uitdaging zijn om op snelheid grote hoeveelheden data te doorzoeken. Daarom gaat Gartner ervan uit dat 70 % van alle organisaties de komende jaren hun focus gaan verleggen van big data naar small en wide data.
Small data is een benadering waarbij AI minder data nodig heeft om tot bruikbare inzichten te komen. Het concept van wide data gaat meer over beter in de context kunnen plaatsen van informatie, door bijvoorbeeld niet alleen tekst te analyseren, maar ook beeld en geluid.
Gartner denkt dat small en wide data vooral interessant zijn voor de retail-sector. Die zou op deze manier bijvoorbeeld ook informatie over iemands actuele stemming kunnen gebruiken, om zo hyper-gepersonaliseerde klantervaringen te bieden.
Daarnaast noemt Gartner nog andere factoren waarmee bedrijven rekening moeten houden als ze datagedreven willen werken. Vanzelfsprekend speelt datakwaliteit een belangrijke rol. Immers, als data niet klopt of onvolledig is, levert dat geen goede besluiten op. Verder komen er strengere Europese regels aan voor security en governance. Ongeacht dat juridische aspect, is het sowieso belangrijk om data goed op orde te hebben. Anders leveren investeringen in data en analytics niets op, waarschuwt het onderzoeksbureau.
De oplossing: een dataplatform
Een goede manier om met deze uitdagingen om te gaan, is het gebruik van een dataplatform. Dat verbindt applicaties en databases en brengt zo informatie uit diverse bronnen samen. AI haalt daar vervolgens inzichten uit, die met één druk op de knop beschikbaar zijn. Dat maakt de weg vrij om veel sneller op verandering in te spelen en innovatiever te zijn.
Advanced Programs: uw partner in data
Advanced Programs is een partij die klanten begeleidt bij elke stap in hun digitale transformatieproces. Wij zorgen ervoor dat de klant beschikt over een wendbaar fundament, dat een hoge beschikbaarheid garandeert. Aan bestaande applicaties voegen we functionaliteiten toe, zodat IT toekomstbestendig wordt. Ook leggen we de koppelingen en integraties uit die nodig zijn om data te delen, beter samen te werken, en inzichten te halen uit data die waarde toevoegen aan uw business.
Nieuwsgierig naar wat Advanced Programs voor uw organisatie kan betekenen? Neem gerust contact met ons op.